Sunday, June 5, 2011

Chemerong - Berembun






Alhamdulillah..
baru selesai memasak kat rumah..
ada masa sekejap ni, aku nk update la skit2 blog aku..dah lama x update..
duit nuffnang pun lambat masuk ar cengini..wakakkaa..

ok,apa yg aku nk citer pngalaman kat gunung chemerong dan berembun ni..
dua2 gunung ni berada kat daerah dungun terengganu..
ketinggian melebihi 3000kaki,dan dianggap rendah nak dibandingkan dgn gunung2 lain yg pnh aku daki...tp, laluan dia.
masyaallah..KFC..killer for climber..hehhehe..
pendakian mula2 pun dah mencanatttt naik..xde track lurus2 landai2 pun..3jam straight mendaki..rasa nak tcabut kepala lutut..
pastu lepak lunch dan solat zohor kat kem balak..lebih kurang 2 jam melepak, kitaorg smbung hiking ke Lata Lansir..tempat air terjun terbaikk lah wa cakap lu..klu korang tgk sumpah nk dtg lg.hehe..
tapi sblum sampai ke Lata Lansir ni iaitu camp site,kitaorg mendaki melalui tempat yg dipanggil pokok seraya besar dan puncak gunung chemerong..tp bila masa sampai puncak chemerong tu aku x taw la..sedar2 dah smpi kat sungai bangang@ sungai balu ..
lepak smbil mandi manda..amik2 gmbr, wat kecoh..wakakkaa...
lepas mandi ,korang taw la mcm mana kan.air sejuk..sblum tu badan panas..nak start hiking balik, mcm siott lenguh abis tubuh..
sambung pendakian ke lata lansir amik masa lebih kurang sejam lebih dari sungia bangang tu..mcm mana dpt nama sungai bangang?ty guider amir..wakaka..mmg bangang ar nak sampai ke situ,.

sampai di camp site lebih kurang pukul 6.30 ptg..
hari kedua pulak kitaorg main rappeling..perkhh terbaik la..thanks utk brader isa hafiz n eddy ..set tali utk kitaorg main..tp x puas la..kena main byk2 baru puas hati..wakakaa..

hari ketiga,start mendaki ke puncak gunung berembun..ambil masa lebih kurang 45 minit utk sampai ke puncak...bergantung kepada kelajuan korang mendaki la..
hehe..
asal hari kedua n ketiga sikit sgt aku tulis?
pasal aku dah mls.nk tdo, nak legakan otot2 ni plak..wakaka..
kpd geng2 chemerong berembun, nah link utk korang donlod gmbr2....layannn

klik sini untuk download

No comments: